Direktlänk till inlägg 17 januari 2010

Söndag

Av bodyandsoul - 17 januari 2010 11:35

Det blev sent igår. Det var en mycket trevlig kväll och vi hade ju massor med gott att äta. Dock blir jag lite irriterad på mitt dåliga tänk--> Vi skulle äta räkor och massa snax och frukt. Jag (och min dumma hjärna) hade som vanligt räknat ut ungefär vad hela kalaset skulle landa på (ja, i siffror, och då inte i kr). MEn, hade inte helt räknat med att han erbjöd bröd (vitt, saftigt, som hans mamma bakat på morgonen) snabbt börjar räkneverken i huvudet och något säger att "det blir för mkt kcal OCH kolhydrater, tänk på alla popcorn!! Så tradigt...Kan ofta inte spontan äta något eller mellan målen heller...MEN jag gick emot och skar upp brödet så det blev lagom tjocka skivor=) det var som väntat svin gott, lite soltorkade tomater var det i och lite sälta...mmm. Det bästa med att äta och ha filmmys med honom är att han bantar. Han har altid varit tjock och nu bantar han aktivt eller vad man ska säga, haha, så han hade inget smör eller ost och dippen bestod av matlagningsyoghurt. Dock undviker jag inte smör och ost, men det kändes överflödigt till just detta tillfälle. Det blev avocado och grönsaker med dipp och bröd till räkorna. Sedan poppades det popcorn, massor, och jag skar upp en annanas och vi hade även klementiner för lite syrlighet och sötma mellan alla salta popcorn. En väldigt hälsosamt svullo/myskväll alltså, helt i min smak! Det behöver inte alltid vara perfekta måltider utan plockmat(mysmat) är så mkt godare ibland! Man måste slappna av lite och inte hela tiden tänka ut måltider för att alla ska bli nöjda...Räkor är ju så gött=) Det som saknades var martinin...Men alkohol har jag sååå svårt för- inget jag behöve i mitt liv direkt. Dock pratade vi lite om det senare efter filmen att man bör ju kunna ta ett glas vin i rätt sällskap och om man tycker om det. Dock vet jag inte om jag gör det, haha. Det finns så många argument enligt mig till att låta bli. MEN jag har så svårt för flytande kalorier! Bara en sådan sak som att mamma köpte lattemjölk (den feta) och sa att jag skulle ha den i gröten för att använda den var lite halvjobbigt och jag tog lite mindre pga kaloriinnehållet! Gah, löjligt? JAPP.


Idag bakade jag underbara frukostbullar...mmm. Alltså jag gör dessa säkert 2 ggr/vecka och experimenterar lite med smaker osv. Men jag har aldrig gjort så goda som idag, (eller första gången jag gjorde med dessa smaksättningar blev de stört goda och jag skulle kunnat sluka hela satsen)mmm. 

Jag gör två bullar åt gången; denna gång hade jag i siktat dinkelmjöl, fierhavregryn, bakpulver, banan, macadamianötter, kokos blandad i kakao + ägg och kesella.

Jag gör alltså bara två bullar per gång. En lite större till frukost, och det andra till mellis tillsammans med kaffe. Om någon vill ha receptet får ni hojta till, med jag väger allt så jag verkligen får bra proportioner (och av andra anledningar...) så jag kan ju ge er antingen det exakt eller på ett ungefär! (eller både och=)  

Till detta äter jag kvarg/kesella blandat med mosa banan och hallon + kardemumma, och även mer skuren frukt...supergod frukost är det! Älskar frukosten.


Tillbaka till gårdagen då, det var trevligt och vi njöt båda två! Har lättare för det tillsammans med andra än familjen! Man vill ju dela upplevelsen och äta sakta och verkligen ta in alla goda smaker. Vi åt nog i två timmar! Inte så sunt kanske, men det var ju nyttigheter det mesta. På måndag kväll blir det god sushi med en tjejkompis sedan ville min killkompis prova det med sa han, så det blir nog två ggr nästa vecka=P Förstår inte mitt sug efter sushi? Att det skulle falla mig så i smak och tycke? Men det är hela upplevelsen, inte bara själva maten. Att sitta länge och se på det vackra upplägget och bitarna, smaka på allt i små munsbitar med soja och wasabi, äta med pinnar och prata med en bra vän!


Idag blir det endel läsning/plugg, känner mig fortfarande lite krasslig och har huvudvärk så någon skidåkning eller träning blir det nog tyvärr inte! =(


Hoppas ni får en skön söndag kära läsare.

 
 
Hedvig

Hedvig

17 januari 2010 12:54

Skönt att det gick bra!
Åh, kvarg+mosad banan är bäst!

Ja, det är mycket troligt. Min lösning var som sagt att äta efter min kropps signaler men framförallt träna. Så synd om du inte har möjlighet till det :(
Okej, jag förstår. Nej, det är ju inte lika reglerat som jag hade det! Men jo, jag använder också mitt "sunda förnuft", väljer liksom inte onyttiga livsmedel annars även om jag inte räknar kalorier! Men det är ju jättebra att du försöker äta som man ska ändå! Man blir ju lätt avskräckt när man börjar räkna på vad man äter :/
Ska bli riktigt intressant att se hur det går för dig!

http://myhealth.blogg.se

 
Ingen bild

Soffen

17 januari 2010 15:48

Du är stark, tjejen!
Dela gärna med dig av receptet, jag har själv tänkt börja våga mig på att baka eget bröd - men att då göra som du - bara några få som jag kan äta upp direkt. Annars är jag rädd att jag överäter..

 
Sara

Sara

17 januari 2010 19:17

Jag blir så glad av att läsa din blogg :) Vet inte varför? Kanske för att du verkligen försöker och du vågar plus att du försöker hela tiden vara positiv, alltså jag tvekar inte en sekund på att du kommer bli helt frisk. Skönt för dig :)
Låter som du hade en jätte mysig kväll ialf.. Vad blev det för film då? :P
Kram

http://www.anorexiia.devote.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bodyandsoul - 20 november 2011 00:26

  Help, I have done it again, I have been here many times before...   Jag har stooora mängder igen... försökte stå emot länge ikväll, men det var starkare... Jag orkar inte prata om mina känslor inför allt, jag vet inte vad jag ska göra av ...

Av bodyandsoul - 6 november 2011 22:11

  Nu ska ni få höra...Jag har gått upp 4 (!!!) kg sedan jag sist skrev, helt galet, jag har alltså ökat nästan ett kg i snitt/månad... När jag innan fikat hemma hos mamma och pappa ställde mig på vågen idag fick jag nästan en chock, känslorna välde...

Av bodyandsoul - 9 juni 2011 23:18

Dagarna och veckorna rullar på! Har haft en riktigt skön långhelg fylld med glass, solande, slappande och allmänt välbefinnande i värmen. Åt den årliga trerättersmiddagen på nationaldagen, den här gången var den mkt lättare än föregående år! jag åt n...

Av bodyandsoul - 25 maj 2011 22:23

Jag väljer att "spara" det jag tänkt skriva om jobbet för att det i slutet av dagen idag kändes lite bättre och lättare. Jobbigt att gå till jobbet idag dock! Inte helt smärtfritt heller på konflikt och irritationsfronten...åh, detta förstör så mkt. ...

Av bodyandsoul - 24 maj 2011 22:02

De senaste dagarna har verkligen varit överväldigande...usch.   Ett riktigt uppvaknande? ...PÅ ett annat uppvaknande?   För att göra en lång historia kort så var jag och mamma på "karnevalsmarknad" och där hade Herbalife ett tält med coacher,...

Ovido - Quiz & Flashcards