Alla inlägg under augusti 2009

Av bodyandsoul - 30 augusti 2009 14:38

Tänkte bara uppdatera här o tala om att jag igår klarade mina utmaningar galant!

En på jobbet skulle göra lasagne o ta med dagen efter; jag frågar om jag  får smaka, han tar med till mig o det är ingen liten bit!! (han är väldigt stor själv, o vi äter lika stor bit.=) Dessutom är det ostsås på, köttfärsen är grovmalen så man ser massa "fettbollar" i den. Detta är väldigt jobbigt. Visst, jag har alltid varit kräsen, men nu är det extra viktigt att det är "rent" kött och fräscha produkter. Blev svinmätt, men beslutade mig för att det behövdes, det var gott och roligt att prova någon annans matlagning! Det är ju det jag vill, uppleva massor med olika maträtter från olika ställen. Jag gillar ju det! Se möjligheterna istället för hindren.

dessutom var jag på kräftskiva igår och åt massssoooor. Men gott var det=) Trevligt som bara den med. trodde det skulle bli jobbigt, då jagh inte själv dricker. men jag snackade halva kvällen med en kille som senare började säga massa fina saker till mig. Tror han menade det med. han sa bla att jag var galet sexig och att jag hade en "perfekt" kropp....Shit, jag som fortfarande är underviktig! Hur kan han tycka det?? Hade en tunn, svart, lös lång tunika på mig. skärp i midjan o en snygg "hängig" urringning...Hade även vågat håret, som jag hade nersläppt för första gången på säkert 2 år! Han tyckte det var fint. Fan vad glad jag blev, o det hjälpte nog mitt självförtroende lite=) (synd bara att jag är "perfekt" när jag är underviktig...) men han var ju påverkad så man får ta det med en nypa salt...


En annan grej som är riktigt läskig är att jag nu fått ett vikariat!!!

Hur snabbt som helst, fick reda på det i fredags, hann ej tänka utan bara svarade ja. sedan fick jag panik! Har ju inte haft några riktiga rutiner med tidiga morgnar på ett år!! Inte varit i skolan på ett år...Hur ska detta gå? Men jag får ta en dag och en lektion i taget...Men hjälp mig, så här fort hade jag inte räknat med att få jobba i skolan! hade tänkt ta lite ledigt en vecka o bara åka på saker jag vill. (jobbar på sommarjobbet fortfarande, sista dagen idag) Men nu fick jag ändra planer och tänk helt...

Dock så sa receptionisten som ringde upp mig att jag visst var populär!? ännu en boost för sjölvförtroendet!

Nu gäller det att leva upp till detta o verkligen göra mitt bästa!

Av bodyandsoul - 3 augusti 2009 22:58

Antar att många är nyfikna hur det går med vikten och tankarna osv?


Vikten borde vara lite högre...JAG VET det, men tyvärr känns det fortfarande skönt när siffrorna inte är för höga eller över en viss gräns...tragiskt...att det fortfarande styr. Dock känner jag ju mig helt normal i kroppen. visst, lite skavanker här och där, men annars så. Inte nöjd kan jag ju inte säga, men det duger. Dock vill jag så gärna ha mer o synliga muskler. Som jag sagt innan så går jag gärna upp 3 kg till o har ett Bmi på 18 och har mer muskler...! SKulle vara super. Men för att bygga muskler krövs ett energiöverskott. Like I didn´t know...Det jag inte vet är ju när är det energiöverskott för mig? Enligt olika uträkningar behöver min kropp ca 1450 kcal/dag med normal eller stillasittande aktivitet. (är ju inte så lång...) jag försöker få i mig 1800-2000 kcal/dag beroende på hur jag rör mig...(Visst, jag kan inte kolla så noga alla måltider...) Tar proteindrinkar n'stan varje dag. men men...


Jag äter bra frukost, dock skulle jag kunna lägga till något litet, men det är svårt att komma över ett visst antal för mig! lunchen är faktiskt dålig vissa dagar. Jag äter ju regelbundet som fan, men jag har en tendens att minska kolhydraterna i maten, bara för att det känns så mkt + att mamma tar hälften av det jag tar...De är ofta inte goda heller (potatis o ris) så jag tycker det är onödigt att ta mkt eftersom man kan äta godare saker. Frukt har jag nog med minskat lite...dels för att jag häver i mig bär men dels för att jag ofta inte "orkar" ta mig tid att ta en efter maten. (ingen annan äter frukt, mamma äter kanske en om dagen).


Sen en annan grej som jag verkligen skäms för, o knappt vet varför jag egentligen föll för, är att jag i torsdags när jag var ensam efter frukosten, tar mig glass. mycket glass + naturgodis, som jag proppar in, som hets. Det skulle eg. bara bli lite av varje, men när jag är själv ibland så tar nåt överhanden o jag känner att jag tappar kontrollen...idag på jobbet hände det med! Så jävla illa...vi satt o åt lunch ihop, inga konstigheter, sedan huxflux ska jag ha "efterrätt"...(åt även glass lite okontrollerat igår! men behöll) Idag tog jag två kulor glass och kaffe, sedan skulle jag smaka av en annan sort, oj då blev det lite mkt...då skulle badvakten gå på toa i deras hytt som är 30 m bort. jag tar som i trans två kulor till o trycker i mig...för att jag KAN spy. jag är själv. jag KAN...fy fan....varför tänker jag ens så? Det hade ju fan inte gjort nåt om de där extra kalorierna o sockret letat sig ut i min kropp?? usch, jag blev rädd för mig själv. Visst ingen direkt hets, men att jag går o spyr direkt bara för att det är "enkelt"...bryr mig inte ens om att spy upp allt utan bara så att det mesta av det onyttiga försvinner.

Ska nog ringa kliniken och fråga om jag inte kan få komma på ett samtal nu på fre...skulle kanske behövas. dock vill jag inte göra kontroller...Alltså vikten är ju stabil, men några hekto under det jag sist vägde på kliniken tror jag...

Men detta jag gjorde idag, o i torsdags. Då hade jag verkligen lust att åka till affären o köpa på mig...kände ett riktigt sug efter sånt TROTS en stor o stadig frukost...dessutom hade jag ätit glass i stora lass på resan...märkligt..Och vet ni? När jag o min kompis hade varit o ätit pizza funderade jag på att köpa mig massa glass på Donken o sen få ur mig allt..men slog bort de dumma tankarna.

Jag tror att detta beror lite på att framtiden är så oviss o att jag är så rädd för allt som finns runt knuten...det skrämmer skiten ur mig, men jag vet att jag borde bli starka fyskiskt (gå upp lite) för att verkligen orka o fungerra ordentligt både mentalt o fysiskt..


Ne, god natt. Hoppas jag känner mig pigg o vital imån, för då ska jag in på två olika kontor för att presentera mig o lämna cv! Wish me luck!!


Kram

Jag
Av bodyandsoul - 3 augusti 2009 22:34

Jag o pappa hade bestämt att vi skulle ut på en minisemester o bara njuta av sevärdheter, upplevelser o såklart mat=)

Det var perfekt väder för att gå mkt o vädret lockade även till glass i stora lass, haha. Maten gick bra som jag vet att den gör med pappa. Så himla skönt! Visst att oron för kalorierna fanns där, men jag försökte ändå lita på mitt "omdömme" o njuta av det jag var sugen på.  (Vi hamnade först på Hardrock Café och det var en upplevelse i sig att bara sitta och äta där!)

Det blev bla en kulglass av Ben & Jerry´s till fika första dagen. Två väldigt mäktiga kulor...det var såå gott. dock lite mkt kakdegsbitar fick jag! pappa tog en stor brownie o jag fick en mandelskorpa + att jag var förståndig o tog en recoverybar (choklad/caramel-väldigt söt!) så glassen var definitivt UTÖVER det andra (framsteg, haha) visst, vi gick ju en del. men alla måltider intogs ute...(ganska lite kontroll över innehåll osv..)


Hotellfrukosten blev jag mäkta stolt över mig själv, även om jag blev lite rädd...men hey, jag orkade att gå massor o stod mig ganska länge. Nyfikna?

(det blev en stor tallrik fil med fruktmusli, flingor, keso, fruktsallad + frön, en fralla med ost, skinka o grönsaker, 1 ägg, mer frukt o skinka + en hel pannkaka med sylt.  även kaffe slank ner=) mätta o belåtna snodde vi med oss frukt o en stor macka med 2 cm pålägg, haha. (billig lunch det!) Senare den dagen åkte vi till det italienska glasstället i Halmstad o tog varsin bamseglass...gud så gott!

Vi gick på ströget i Köpenhamn, kollade i hamnen, gick till den lille havfrun o slottet. Köpenhamn är verkligen en fin stad som jag absolut måste besöka igen! Påminde mig lite om både London och Stockholm...Tyvärr drar de höga priserna ner betyget...men mkt turister var där iaf! Nästa gång kanske det blir tivoli med, jag blev faktiskt sugen när vi gick förbi!


Eftermiddagen i Halmstad spenderades bla på tylösand där vädret var prima och vi stannade på afterbeachen, verkligen bra dagar som vi fick uppleva massor under. (på förmiddagen var vi i hesingborg, där vi även sov för att det inte skulle bli så dyrt) Vi gick en timme på stan och sedan var vi uppe i Kärnan och kollade utsikt samt att vi var nere i hamnen och myste lite=)

Det blev som ni förstår en hel del gående, vilket man kände av på kvällarna! Dock tror jag att gåendet gjorde att ångesten hölls på avstånd, vilket var skönt. Visst, det är jobbigt att äta sådär mkt glass o behålla den...får lite småpanik när jag ser hur mkt det är o känner hur magen växer, men man får helt enkelt slå bort det o ta för sig av livets goda! Eller vad säger ni?


Måste berätta med att när vi kom hem på kvällen var mamma sååå sur för att hon inte kunde/fick följa med. jag blev arg på henne för att hon inte kunde unna mig denna resa, som fö familjen gjorde utan mig förra året för att JAG jobbade...tragiskt. Men jag ignorerade henne o vi pratade på om hur roligt vi haft det=)

Av bodyandsoul - 3 augusti 2009 19:41

Jag tackade dagen efter vårt pizzabesök ja till att träffa det gamla gänget för att umgås o äta. Detta hade jag aldrig gjort förra sommaren kan jag lova! kändes bara så kul att få träffa dem som förr i tiden=) Dock blev jag lite skraj när jag kom dit o jag såg vad som skulle bjudas på... paj. Jag som aldrig ens gillat paj, o verkligen något jag haft ännu svårare för sedan äs började. Visst, jag har svårt för allt som är i gratängform för det är så svårt att veta innehåll o bra mängd osv. Det var iaf en kassler- o ostpaj (på fullkorn minsann!) Den var riktigt god! Jag tog t.o.m om. Dock tog jag inget bröd som det var till. det var även förrätt med mozzarella ost o olja bla. jag tog två! =)

Kände mig väldigt mätt o nöjd o kunde njuta av mat och sällskap. Senare skulle dock serveras fika, efter kl 21... gräddtårta med kaffe. Fan, jag fick lite panik. dels för att det var tårta o för att jag inte kunde komma undan...dels för att jag inte äter sånt på kvällarna, mår inte bra psykiskt el fysiskt. De första två tog värsta megabiten. jag höll på att smälla av. Jag skulle ta sist...kollade lite på de andra. de tog "normalstora"- bitar.

Min bit var nog inte bredare än 1.5 cm...fick en kommentar direkt

-" men GUD vilken liten bit!" av hon som satt bredvid...Kände mig såå onormal o bara snäste att jag inte tycker om sånt här egentligen...hon bara "nähe, nänä" eller nåt liknande. Fan vad jag kände mig uttittad! Kunde fan inte fokusera på annat än att få i mig den jävla tårtan som fö var sååå söt. det enda goda var hallonen...

fan vad jag kände mig utanför o konstig...bara för att jag inte tog som de o skrattade o var som jag brukade. FAN. Ville typ bara lipa. Säga som det var. HOn tänkte sig absolut inte för. Jajaja- Nästa gång planerar jag att stå äver helt o säga nej tack bestämt. Tänker inte må dåligt o förklara mig för att jag inte vill smälla i mig sånt sent på kvällen. Har aldrig någonsin här hemma fikat på kvällen. Aldrig. Vi fikar vid 16- då kan det vara gott med något sött. Men bara kanske. Nej jag ska minsann försöka stå på mig. Om inte annat får jag väl säga att jag inte tål socker...

Blev iaf nedstämd av det hon sa o tänkte dumma tankar när jag kom i säng...dagen efter påverkades jag med, fast av träffen. De hade gjort så mkt gemensamt o kommit så "långt" i livet så jag kände mig bara misslyckad. Lite avundsjuk faktiskt.


Däremot blev Danmarksresan jättebra. berättar mer ikväll!  

Ovido - Quiz & Flashcards