Alla inlägg under februari 2011

Av bodyandsoul - 17 februari 2011 21:53

Veckan hittills har varit slapp och trevlig! Mycket bakande, ätit gott, pratat extra mkt med min/a kollegor, myst och haft det trevligt med barnen, samt nästan frusit ihjäl. haha. Grillning i bitande kyla med nordanvind var väl inte det bästa...men vi skulle följa schemat!   Och vet ni, jag åt en grillad korv med egenbakat bröd! ALltså korv...vet inte hur längesedan det var! (Bortsett från sojakorv, julkorv och någon korv m hög kötthalt..) Det kändes rätt coolt, då jag faktiskt oroat mig en del för denna j*la korv...men brödet var man ju tvungen att smaka o det kunde man ju inte göra utan korv? Det bästa är att min kollega sa att hon knappt klarade av att äta korv och kött m mycket fett osv...Det förvånade mig, då hon inte har ett dugg problem med att smaska eller kroppsnoja! (inte för att kött och korv hänger ihop med det senare, men ni fattar kanske?) Hon var i vilket fall "noga" med vilket kött hon kan stoppa i munnen=)


Har ätit något sött/fika varje dag faktiskt! stora grejer med, utan vidare ångest. Sällskapet gör mkt när jag ska inta dessa saker, och barnen är ju inte direkt såna som kommenterar vad man äter eller inte! Det är bara en liten flicka som kommterat min "smalhet". Jag skulle hjälpa henne på toa o då frågar hon mig plötsligt: Sandra, varför är du så smal?   ja, vad svarar man egentligen på det? Jag sa iaf någon i stil med att alla är olika och att mina föräldrar är små och smala...


Av någon anledning har jag tyärr känt mig ganska lättirriterad denna vecka...så tråkigt. Någon gång tog jag ut det på något av barnen...usch, inte kul. Men det kan ha att göra med att jag känt mig trött och haft för lite kontroll på maten? Och kylan då...den spelar verkligen in! Jag tror jag går åt snart om det inte kan bli lite varmare...


Just det, tog prover i tisdags! Mitt blodtryck var 90/50, så det hade gått ner lite...dock vägde jag 1 kg mernästan... har verkligen märkt  sedan början av året, att magen är större...konstig, lixom putande och med en liten valk, dessutom nästan totalt obefintliga muskler...Antar att det är mkt fett som samlats bland de inre organen...en anledning till till irritation, att alltid känna sig stor om magen, även på morgonen...jajaja. Fettet kommer väl att fördela sig jämnare med tiden. Dock måste jag erkänna att detta gör det svårare att äta glass och liknande, jag har väl läst för mkt om snabba kolhyfrater och bukfett...


Veckorna går så fort, och jag hade velat ha en sådan här "go" vecka till! Det är OK att jobba på loven också om det är så här=) jag gör något om dagarna, samtidigt som jag måste, har inget val, men det är inget betungande och jag känner en inre ro med detta. Det har varit givande och trevligt. Ja, det har varit trevligt att gå till jobbet varje dag, precis som det ska vara!


Imorgon är jag på förskolan hela dagen, det kommer bli stress och spänningar som vanligt, inte lika fritt osv, ingen fikapaus, inget småpratande, barnen och jag kommer vara på varandra hela dagen. (Haha, vet ni, idag bytte jag mitt livs första bajsblöja! det gick ju det med, men lite svårt var det allt...och äckligt, haha.) 


Nu blir det sängen, var uppe innan 6 idag...imorgon börjar jag 8,30, fint!

Av bodyandsoul - 13 februari 2011 21:43

Jag var hemma sjuk i måndags och gick med stor tveksamhet till jobbet i tisdags. Har varit fruktansvärt yr och trött, men jag har ändå förvånat mig själv över de utmaningar jag ställts inför och klarat. Jag kände mig riktigt glad och peppad över friluftsdagen, dock hade min bil frusit igen och gick ej att öppna, så dagen började inte så bra..men men, det är en annan historia. När jag kom hem var jag helt slut! Hade seriöst kunnat (och behövt) gå och sova kl 18! Denna kväll kom det också mkt olägligt en "försäljare", av brandsäkerhetssaker...Usch, skulle aldrig öppnat. Var nyduschad, iklädd myskläder, utan bh, blek, trött o allmänt ointresserad. Han valde verkligen fel dag och jag visade verkligen inte min bästa sida,... kunde börjat lipa av trötthet när han stod där och babblade...Orkade/kände ej för att baka någon morotskaka heller...men i torsdagskväll åt jag iaf en bit jag hade i frysen=) LYX!


Torsdagen var jobbig...särskillt eftermiddagen. hade varit ute i kylan totalt 40 min (rastvakt) o var allmänt frusen o lite hängig. Hade även druckit kaffe för första gången på en v typ! Detta fick jag senare betala för...blodsockret och koffeinpåverkan gjorde mig verkligen inte gott denna dag. Jag var helt snurrig o skakig, hade hjärtklappning när jag kom till psykologen efter att ha handlat på ett stressat citygross, burit tunga kassar och stressat ihjäl mig i en bilkö. Jag kom precis på minuten till psykologen. då ringer telefonen, jag är kissenödig o snorig..GAH, give me a breake...Dessutom hade jag o en kompis planerat sushimiddag direkt efter.

I slutet av samtalet tog jobbiga känslor över, känslor som jag inte tillåter mig känna ofta...det tillsammans med min stressade kropp blev för mkt och jag bröt ihop, fy sjutton, kunde inte kontrollera mig...det var hemskt!

När min kropp mår såhär är det inge bra att prata mående eller framtid. allt är jobbigt och jag känner mig så svag.

Det blev ingen sushimiddag tyvärr, men det var faktiskt kompisen som meddelade att HON var trött (SKÖNT!) men ändå en besvikelse. Men herre Gud, jag kände ju mig totalt svimfärdig o rädd för att jag inte skulle kunna ta mig hem...

USCH


I fredags em slutade jag lite tidigare, har stängning, men hade bara 4 barn på em och det visade sig att alla skulle hem innan 16! helt otroligt...Så härligt. Vi hade det mys och det kändes sjukt lyxigt att få "arbeta" så en fredagseftermiddag! (fram till kl 13 är jag på förskolan, vilket var sjukt stressigt...)

DOCK blev råkade det bli 2 koppar kaffe efter en alltför dålig lunch (äter med barnen, matar en av dem...) dessutom pulvermos o fiskburgare . Fast jag fuskade med en makrillkonserv, sa till barnen att jag ej tålde biffarna...

Anyway, kom hem med värsta hjärtklappningen o lågt blodsocker/koffeinchock som aldrig ville släppa. Jobbigt när man inte kan träna bort det...så halva kvällen var jobbig. dock gjorde jag framsteg iform av en efterrätt; en glass! Visserligen en barnglass, men ändå! har inte ätit glass ensam utan att spy på jättelänge!

Dessutom helt utöver, skulle ju äta smarrigt kvällsmål senare! Fan vad jag kände mig bra, dock lite skakig...


Lördagen började med solsken och scones, låååång frukost i soffan. Sedan bestämde jag o mamma dejt=) Ville verkligen umgås o ha det gött. Det blev shopping o sushi, som mamma till min förvåning föreslog! Och vet ni, det var nog den bästa utelunch vi upplevt tillsammans! Mamma var så gullig o försökte med pinnarna, jag instruerade henne med doppning, wasabi osv...berättade massa om maten osv. Hon njöt verkligen av maten med och åt upp allt (första gången vi åt suchi i Halmstad pillade hon bort typ allt riset...) Var dock orolig för detta o kände att detta kan nog bli en besvikelse lunch där det inte finns någon njutning....

men, allt var perfekt! Bitarna verkade större och det var helt sjukt goda och krämiga, saftiga, fasta och alldeles underbara...Åh, helt perfekt. VI hade det underbart tillsammans, skrattade, pratade minnen o njöt tillsammans, som bästa vänner! Sedan var jag så glad o uppåt att jag bara kände för att slå på stort, det blev en vända in på cafe/konditori för en mega biskvi + en semla (vi delade dessa hemma hos mig). Verkligen gott o trevligt, knappt någon ångest...kändes dock lite onödigt med båda, o att vi kunnat ta något som jag har i frysen...men, det kändes lyxigt och moget på något vis. Härlig dag!


Hoppas på en bra vecka nu och att det inte blir för kallt. Det blir mkt bakande på fritids nu på lovet, mkt fm mellis (som jag ofta inte behöver äta, men nu måste iomed senare lunchtider...) grillning blir det...o några sötmellisar/efterrätt...Men härligt! Tänk, det är mitt jobb! Vilken förmån va?   


Nej snart dax för sängen, ska upp 05:40 imån.


Glad alla hjärtans dag i förväg!



Av bodyandsoul - 8 februari 2011 21:55

Jag är dålig på att uppdatera här...har inte "orkat" skriva ner mina tankar.

Men om man skulle starta på ny kula nu då iomed det nya året!?


Året har väl egentligen inte startat så bra som jag hade hoppats på..tyvärr en besvikelse om jag ser till mitt mående, främst fysiskt faktiskt.


Hösten var jobbig, både fysiskt och psykiskt, med stress, jobbig på arbetet, dålig ork och knappt någon fritid... ingen glädje i det jag gjorde, utan blev bara måsten, längtade hem och till helgerna varje dag i princip.


Går hos en psykokog, som jag nog skrivit förut?

Kanske var detta en anledning till att jag inte skrivit här?


I alla fall: har varit mkt hemma från nya jobbet pga sjukdom, ganska seg och långvarig sådan. Var hemma hela första veckan...sedan jobbade jag halvsjuk/förkyld ca 2.5 v och sedan gick det inte längre utan fick hög feber i torsdags igen! Körde på förkyld och trött tills jag inte skulle orka mer eller bli sjuk nästa gång tänkte jag... I höstas önskade jag många gånger att jag bara skulle bli sjuk för att få ligga hemma o glömma allt jobbigt för en stund. DÅ hade jag inte tyckt det var hälften så jobbigt som jag tyckte det var att vara hemma nu!

Men bara för att jag trivs bra på det nya jobbet (ok, inte riktigt till en början, en del nehativa tankar fanns...) så kan jag inte orka jobba och vara frisk...

Men peppar peppar, nu måste det vända!


Maten och äs då? Tankarna blir såklart mkt värre då jag ligger hemma sjuk och känner mig som en slapp deg...Har dock försökt äta på så mkt ångesten tillåtit mig o faktiskt en del till=) Men FAN vad svårt det ska vara! Tycker jag växter (vilket jag iofs ska...) men jag vill kunna träna samtidigt! Använda musklerna så de kan växa och bli starkare...Har läst en hel del bloggar och artiklar som handlar om äs, mat, träning. Både sådana som inspirerar och tyvärr en del som inte är så bra för mina tankar kanske. Känns som att jag haft massor med kompisar hos mig när jag varit hemma, bara för att jag läst så mkt! Men vad ska man göra...Vill så gärna ta del av andras liv när jag inte kan leva mitt egna utan bara ligga hemma och vara orkeslös. Det är deprimerande kan jag lova! Tyvärr...Visst, lite skönt kan det ju vara att bara slappa o sova, äta gott o glo på någon film. Men inte när man efter flera dagar inte har något annat val!


Denna vecka vill jag lyckas med att äta en del glass eller/och fika/bakelse utan att kompensera (eller i värsta fall spy)... VILL VILL VILL.


SKulle bjudit på fika på jobbet igår, men var ju sjuk, så jag ska nog spontanbaka en morotskaka m massa glassyr imorgon istället o ta med på torsdag (imorgon är det friluftsdag hela dagen,....) JAG är sjukt sugen och har varit i flera veckor på just saftig, kryddig morotskaka...mmm.

Det jobbiga med att ha äs-tankar när man är sjuk är att de inte tillåter en att äta typ bara glass eller något annat "laddat", men det enda JAG vill äta är just det där och försöker övertala äs om att det ÄR ok när man är sjuk...men nej då...inga för stora utsvävningar då man inte rör sig...  Det är nästan så att man kan bli galen...usch.

Det fina med att vara sjuk dock är att man uppskattar varje dag man kan ta sig till jobbet sen och göra alla sina vardagsbestyr, kanske hinna träffa någon eller ta en promenad... Bara nu min ork kommer tillbaka så jag kan känna den där vardagsglädjen...Då uppskattar jag helgen desto mer sen! (om jag inte blir sjuk då som vanligt, detta år)


Nej, nu blir det sängen. Tittar in här imorgon igen hoppas jag! Ni med va??

Ovido - Quiz & Flashcards