Alla inlägg den 29 januari 2010

Av bodyandsoul - 29 januari 2010 13:54

Känner en stark lust att svara på lite kommentarer jag fått, speciellt denna:


Kommentar till Onormalt?
det är nyttigt att äta kolhydrater för de är en del av den kemiska förbrenninge i kroppen och tack vare kolhydrater förbränner vi fett snabbare.... läs på och skriv sen... allt är nyttigt i måtliga mängder och en chockladbit dödar oss inte... va inte så fixerad vid så protentiösa saker och fokusera dig på nåt som är viktigt istället

av scarlett


Undrar för det första var det där om den kemiska förbränningen i kroppen och att vi tack vare kolhydrater bränner fett snabbare kommer ifrån??

Efter allt snack om lchf och GI- metoder hit och dit borde det väl inte undgått någon att tar vi bort kolhydrater eller minskar kraftigt på dem tvingas kroppen att bränna fettet. kolhydraterna är kroppens och hjärnans främsta bränsle ja, (i form av klykogen) men äter man för mycket av kolhydrater och samtidigt annat i just det intaget lagrar kroppen överflödet som fett/reserv för att använda när det behövs...Någon som inte håller med? Proteinerna är byggstenar och dessa behöver vi för att bla inte förlora muskler, speciellt om man ligger på energiunderskott. Därför anser jag det viktigt för mig att äta mer av proteiner (tycker de är jävligt goda med!) om jag nu skulle ha ett energiunderskott eller snarare äta så att jag "klarar" mig om dagarna.

Men man kan inte bränna fett om man inte intar något fett. Kroppen är inte dum, den sparar in på det som inte kommer in, så att säga, däremot kan kroppen omvandla energin från alla näringsämnen om man äter lite eller inga kolhydrater så binder kroppen inte vatten och måste då istället "äta av" muskler och fettvävnaden...Dock blir man trög och lite "dum i huvudet" av för lite kolhydrater, man förlorar även viktigt serotonin och kan bli deprimerad om man får för lite kolhyudrater och fett...Därför försöker jag äta balanserat men ursäkta mig om jag nojjar över kolhydrater eller vad det nu må vara. Antar att en som aldrig haft en ätstörning skulle fälla en sån kommentar som "fokusera på nåt som är viktigt i stället"...och visst, det kan jag känna massor av gånger! Tro mig, men det är så att det bor något litet monster i huvudet och det monstret måste, tyvärr, få säga sitt och blir galen om kontrollen släpps för mycket eller man avviker för mkt mot sina "trygga" vanor. Vet inte hur jag ska förklara men kontrollen och en viss besatthet är nog det värsta med att ha äs-- därför lyssnar man ock "lyder" för att slippa ångest och jobbiga tankar..

Går man hemma och lever i en familj med fixerade människor, ja då är det fan svårt att undvika att själv vara det/släppa det/ eller rent av bli ännu mer fixerad!

Men innan jag blev sjuk så tyckte jag att människor som åt lite och var "petiga" och höll koll på vikten var urlöjliga, det fanns inte i min värld. Jag var verkligen "care free" och nöjd, visst man hade ju sina komplex, men inte mer än en vanlig tonåring. Så jag kan förstå människor som kan vara okänsliga och tycka att saker vi säger eller gör är löjliga, men det visar väl bara på hur okunniga de är inom äs-problematiken. SKÖNT FÖR DEM. Jag tar gärna kritik, särskillt när jag får så mkt uppmuntran och "heja dig" och att jag är stark som exvis klarar lite choklad efter maten eller en stor fettig semla!


På tal om SEMLAN hörni, fy fan, den sitter kvar än (både i kropp och huvud..)...igår åt jag ganska fettsnålt och drog ner lite på kolhydraterna för att jag kände mig SÅÅ tung och flötig i kroppen... är sjuk med, så ingen som helst motion sen i lördags! paniken börjar krypa...vill bara ut. En SEMLA är verkligen allt det som är jobbigt:

stor, söt vetebulle, massa grädde och söt mandelmassa och dessutom massa florsocker på. Ja, så stavas ångest, SEMLA. Illamående efter en halv borde ju betyda att det är FÖR MYCKET?? (Om någon tycker att jag förlorar om jag tänker kompensatoriskt så tycker jag att jag vann för att jag klarade av något så stort för mig.)


Gillar detta uttryck starkt:

Inget livsmedel är så nyttigt att man alltid kan äta utav det, men inget livsmedel är heller så onyttigt att man aldrig kan äta av det.


Balans (precis som scarlett syftar på) och variation och en eller två semlor/år kommer inte göra någon skillnad...försöker jag intala mig.



Av bodyandsoul - 29 januari 2010 10:24

Idag gjorde jag mitt goda frukostbröd ige

Ovido - Quiz & Flashcards